Facebook Share

Rocky Marciano, unul din boxerii mei preferați. De ce? Nu a fost nici cel mai tehnic, nici cel mai rapid, nici cel mai spectaculos, nici cel mai talentat. Dar a fost neînvins. 49 cu 0, din care 43 KO. Cum a reușit? Felul în care își făcea pregătirea fizică era cu decenii înaintea vremii lui din punct de vedere al aspectelor psihologice. Chiar și fără să aibă un meci programat obișnuia să se retragă la o cabană unde se antrena enorm de mult. Alerga mai mult, lovea saci mai grei decât adversarii lui. Pe măsură ce se apropia lupta tăia contactul cu orice era nou. Mâncarea devenea monotonă, comunicarea cu restul lumii se reducea, antrenorul nu mai vorbea despre alte subiecte decât lupta. Dar totul a pornit de la faptul că undeva la începutul carierei Rocky a pierdut un meci pe baza condiției fizice și și-a jurat că asta nu se va mai întâmplă. Ce spune asta despre motivația lui?

 

Acum câteva luni mă contactează un flăcău care apreciază muncă mea și cu care am câțiva prieteni comuni. Îmi trimite mesaj vocal: „Costin, trec printr-o perioada mai ciudată, nu am mereu motivație să merg la sală, presupun că ți se întâmplă și ție. Tu cum faci să fii așa motivat?”

 

I-am zis că nu mă regăsesc în descrierea lui. Nu pot empatiza cu el iar motivul pentru care eu întru în sala de forță este că vreau să îmi augmentez performanță în Arte Marțiale. Nu o fac pentru ” întreținere „. Nu o fac pentru a arăta mai bine. Nu o fac să îmi impresionez colegii de firmă. Nu o fac pentru a-mi impresiona fosta. Nu o fac pentru a avea de-un selfie. Punctul meu focal este diferit. Pentru mine este ușor să apreciez și să aplic orice tehnică și să intrebuintez orice unealtă mă duce mai aproape de scopul meu. Nu îmi plăcea să fac alergări acum 15 ani, dar când am văzut beneficiile asupra performanței mele că proaspăt karateka am început să le fac regulat. Nu îmi plăcea să fac stretching acum 5 ani dar am învățat să fac stretching într -un mod științific pentru a echilibra corpul și a crește performanță. Ador beneficiile! Problema motivației este dizolvată atunci când antrenamentele devin o unealtă și nu reprezintă scopul în sine.

 

În sistemul de pregătire fizică și sănătate holistică CHEK, pe care îl practic și îl aplic și pe clienții mei folosesc un model de coaching. Ce prevede acesta ? În primul rând să determini foarte clar ce este cel mai important pentru tine. Pentru unii un maraton sau un Iron Man este un obiectiv demn de energia lor. Pentru alții obiectivul suprem e să fie un părinte funcțional. Am chiar un client care voia să schieze cu 100 km/h ca atunci când avea 20 de ani. Când ai un obiectiv clar, pozitiv, constructiv la nivel personal și social, este ușor să ai constanță în ceea ce privește antrenamentele. Cu suficientă introspecție sigur vei reuși să îți descrii obiectivul!

 

Ar fi utopic că toată lumea să știe exact ce dorește, cum dorește și ce e dispus să facă pentru a-l obține. Dorințele și obiectivele pot fi schimbătoare, chiar dacă nevoile împlinite sunt aceleași. Atunci când nu știi exact ce vrei varianta de rezervă este să determinăm ce NU vrei. Toată lumea știe ce nu vrea. De exemplu: clientul vrea să evite o a treia operație la genunchi; vrea să nu renunțe la sportul preferat datorită durerilor articulare sau vrea să nu se mai simtă instabil pe picioare, el făcând sport de mic și până acum, la 73 de ani.

 

Sumarizez:

  • Știi ce vrei, e ceva pozitiv, intrinsec; te ajut să faci un plan care să includă condiționare fizică, nutriție, muncă , relaxare și refacere pentru a-ți atinge scopul;
  • Știi ce nu vrei; facem un plan coerent pentru a ne asigura că nu se întâmplă; în momentul ăsta care îți recomand exercițiul lui Jordan Peterson: Self Authoring – Future Authoring care te va ajuta să determini și ce-ți dorești și ce nu-ți dorești… ba chiar și să-ți faci un plan pentru a ajunge unde dorești și îți putem găsi și un consultant pe specialitatea de care ai nevoie cu adevarat (de exemplu educație financiară, nutriționist clinic sau kinetoterapeut).

 

Ca să ne desprindem de „cum mă motivez să fac sport?„, te îndemn să conștientizezi următoarele. Cu excepția celor care câștigă bani printr-o performanță fizică, nimeni nu are nevoie să fie în formă în societatea curentă care este predominant sedentară. Cele mai multe activități pot fi îndeplinite chiar și dacă ai dureri, disfuncții scheletomusculare sau chiar dacă ai 30 de kg în plus. Un nivel superior de condiționare fizică nu este o necesitate, ci un bonus pe care alegi să ți-l dai.  Iar dacă vrei să faci mișcare pentru a slabi, ține cont că dacă ești în sală 2h pe săptămână, ești în afară sălii încă 166h pe săptămână. Alegerile tale în ceea ce privește alimentația, odihnă și recreerea trebuie să fie aliniate cu dorința de a slăbi și nici un sport din lume nu poate compensa alegeri greșite în ceea ce privește alimentația și stilul de viață. De multe ori obiceiurile alimentare reflectă carențele în tabloul emoțiilor.

 

Ajungem unde doare pentru cei mai mulți. De ce nu îți faci singur cadoul de a-ți îngriji corpul cu un program de antrenament care să-ți facă bine? Și plusez și cu distincția că anumite sporturi, precum cele de anduranță sunt mai degrabă catabolice, adică te uzează prematur. Atunci când nu faci ceva ce știi că îți priește, posibilitățile sunt:

  • Undeva adânc în subconștient nu te plăci pe ține însuți / însăți; oricât îți pulsează acum în minte  „ba eu mă plac”… ține cont că suntem 98% inconștienți și cu toții mai avem de descoperit cine suntem; adresează-ți întrebarea „este ceva pentru care eu încă nu m-am iertat?
  • Ai obiceiul de a nu face sport, chiar dacă nu ai probleme cu aprecierea propriei ființe; atunci când pur și simplu nu ai obiceiul, este relativ simplu: îți iei un prieten / mergi la ore de grup / contractezi un antrenor
  • Nu ai găsit formă de mișcare ce ți se potrivește; sunt multe filtre prin care putem analiză ce fel de mișcare ți se potrivește și pentru acest articol îți voi da exemple din Ayurveda (sistem antic dar foarte bun și cuprinzător ce te învață cum să îți structurezi alimentația, munca, relaxarea, mâncarea, relațiile interpersonale în funcție dosha dominantă – similar cu cele 5 elemente din sistemele chinezești):
    • celor care sunt predominant Vata (aer) le place diversitatea și se epuizează ușor, ei tind către sporturi care prevăd reprize scurte și intense, cum ar fi handbalul; motivul pentru care ei ar contracta un antrenor e că sunt volatili în comportament și antrenorul oferă o structură clară, un plan;
    • celor care sunt predominant Kapha (pământ, apă) le place să economisească energie și sunt inerți, din acest motiv ei caută să fie stimulați, urniți din loc, dar odată porniți pot să lucreze mult și bine; ei pot să participe și la dansuri sociale pentru că interacțiunea umană îi stimulează, ei fiind mai puțin animați de la natură; motivul pentru care ei ar contracta un antrenor este că ei se știu suficient de leneși și antrenorul îi ajută să pornească; constanța lor îi ajută și să aibă rezultate foarte bune în timp;
    • celor care sunt predominant Pitta (foc, apă) le place competiția, sunt foarte activi, tind către sporturi individuale, chiar extreme; motivul pentru care ei ar contracta un antrenor este că vor rezultatul cât mai rapid, își prețuiesc timpul și vor că tot ce fac să fie cât mai eficient.

Desigur, Ayurveda este mult mai cuprinzătoare și în general recomandările acestui sistem sunt de natură să echilibreze tendințele tale native, nu neapărat să te împingă către performanță bazată pe atuurile tale. Cu mențiunea că partea de nutriție nu este aplicabilă tuturor, unul din cele mai bune teste online este aici.

 

Am stabilit că sportul / mișcarea este doar o unealtă pentru că tu să-ți atingi scopul, că nu toți au nevoie să „meargă la sală” (exprimare ce nici nu exista acum câteva decenii) și că sunt multe forme de mișcare disponibile în funcție de predispozițiile tale. În căutarea ta, te invit să conștientizezi mai multe valențe ale antrenamentului fizic, dincolo de banalele „câte calorii ard” sau „ce mușchi lucrează”:

  • Reglare hormonală – tesosteronul bărbaților a scăzut în medie cu 1% în ultimele 5 decenii;
  • Creșterea încrederii în propriile forțe – în cazul femeilor cu care lucrez este foarte evident cum se schimbă atitudinea lor pe măsură ce senzația de control asupra propriului corp crește;
  • Eliminarea durerilor articulare și de spate – înainte de a-ți face programul de antrenament facem o evaluare biomecanică foarte detaliată care ne ajută să îți optimizăm corpul folosind exercițiile și parametrii optimi pentru tine; evaluarea precisă este crucială pentru a monitoriza progresul și regla programul; când vine vorba de oameni cu disfuncții și dureri, pur și simplu nu îți permiți să faci „din ochi”, motiv pentru care periodic este important să cuantifici diverși parametri ai mușchilor și scheletului; ce parametri ți-au cuantificat terapeuții și antrenorii cu care ai avut contact până acum?
  • Creșterea performanței fizice – lucrez și cu alergători de anduranță și performanță lor crește în general doar reglând mecanică bazinului și a coloanei, ceea ce face alergatul mai eficient;
  • Mai multă energie – un antrenor bun știe cum poți investi optim acea oră de antrenament… este ușor să te epuizezi și să transpiri, dar ce obții? Paradigma pe care o propun este: „cum mă pot antrena minim pentru efect maxim?„; evident că mă antrenez și eu foarte mult, însă odată ce am terminat facultatea și am intrat în câmpul muncii mi-am dat seama că trebuie crescută calitatea celor 9-10 h pe care le învesteam săptămânal în antrenamentele de karate.

 

 

În coaching-ul de tip CHEK folosim modelul I – WE – ALL. EU sunt pe primul loc pentru mine. Tu pe primul loc pentru tine. Câți dintre noi nu avem părinți care de 2-3 decenii sunt convinși că tot tu ești cel mai important lucru pentru ei? Este natural că pe parcursul vieții să înveți să-ți întrunești ție nevoile de atenție, dragoste necondiționată, exprimare a sexualității, joacă etc. În ultima perioadă am cochetat cu Nonviolent Communication al lui Marshall Rosenberg. Practic, tot ce facem ne satisface o nevoie. Te invit să conștientizezi cele 9 nevoi de bază pe care comunicarea nonviolentă le presupune. Poți descoperii că ai și altele, însă cele de bază sunt universale, indiferent de ce cuvinte folosești pentru a le descrie:

  • Subzistență: aer, mâncare, apă, adăpost
  • Siguranță, protecție
  • Dragoste
  • Empatie
  • Odihnă, recreere
  • Comunitate și apartenență
  • Creativitate
  • Autonomie
  • Însemnătate, cum existența noastră îmbogățește restul planetei

 

Acum puterea este la tine! Pentru a integra mai bine mișcarea în existența ta, tot ce trebuie să faci este să-ți răspunzi la: „cum pot folosi diversele forme de mișcare pentru a-mi satisface aceste nevoi?”

Cum le satisfaci în momentul de față?

Cum le poți satisface mai bine cu un corp mai funcțional, sănătos, potent și fără dureri?

 

Exemplul meu este unul simplu: eu studiez Arte Marțiale (www.karategoshindo.com) din 2004 și o fac din ce în ce mai bine. La început o făceam pentru că voiam să mă simt mai sigur și protejat (nesiguranța era doar o percepție). În 2004 eram în liceu și aveam un orgoliu gigantic pe post de încredere în propria persoană (îl am și acum, doar că e mai bine integrat 😀 ). De asemenea, credeam că pot traduce superioritatea fizică în dragoste și apreciere din partea celorlalți. Cu timpul, practica a devenit o constantă în viață mea și mi-am dat seama că îmi pot cultiva un corp sănătos folosind aceste tehnici, dincolo de mai mulți mușchi (înainte de karate am practicat culturismul). De asemenea, îmi exersez creativitatea. Un luptător bun este creativ și intuitiv. Am autonomie, întrucât pentru a mă antrena nu am nevoie de nimic, mă pot duce și în parc pentru unele antrenamente. După un timp am început și să predau și nu numai că am onoarea să predau unor oameni pe care îi admir, dar feedback-ul lor mi-a confirmat că practicând alături de mine existența lor a fost de asemenea îmbunătățită.

Componentele de însemnătate și comunitate au devenit și ele pregnante în ultimii 10 ani. Sunt și nevoi de rang superior ce sunt satisfăcute prin practica mea, precum stabilitate emoțională și evoluția personală, această din urmă fiind accesibilă mai degrabă celor care practică autentic. Nu există scurtături. Ce e cu adevărat minunat în Budo este că te forțează să fii conectat la realitate, umil, liber, să vezi deschiderile și oportunitățile, să acționezi cu maximă încredere, spontan, să iei decizii uneori pe baza unor informații incomplete și să continui până câștigi. Reflectă viața.

 

Dacă ai deja o disciplină / un sport pe care îl practici, lasă-mi un comentariu similar cu experiență ta, astfel încât să poți inspira și pe ceilalți cititori. Iar dacă ești încă în căutarea sportului folosește zona de comentarii a acestui articol pentru a descoase felul în care poți și tu să integrezi diversele forme de mișcare în viață ta.

 

Paul Chek – How will you be remembered?

Paul Chek – Tools to sustain your motivation

 

MERSI UNSPLASH!

 

 

Comments

comments

Facebook Share